Infrastrukturen måste utvecklas snabbare

När det kommer till infrastruktursatsningar i norra Sverige jobbar inte regeringen snabbt nog.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som igår besökte bland annat Piteå Hamn.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som igår besökte bland annat Piteå Hamn.

Foto: Thommy Tengborg/TT

Ledare2019-11-08 05:00
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Under gårdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) Luleå och Piteå. Besökets primära syfte var att besöka Logistikdag Norr, som samlar i princip hela transportindustrin i norra Sverige. Men Eneroth fick även tid att besöka Piteå Hamn ute på Haraholmen. Eneroth talade bland annat engagerat om satsningar för en grön omställning inom transportsektorn.

Det är bra socialdemokratisk miljöpolitik att lägga fokus på industrierna, i och med att de står för den största delen utsläpp. Det innebär både att ställa krav och att ge förutsättningar. Men även om det är viktigt att industrierna och transportsektorn ges förutsättningar att göra en grön omställning, så behöver även privatpersoner ges förutsättningar att göra en grön omställning i sin vardag, och just nu ligger regeringen efter i det arbetet.

Socialdemokraterna tog över regeringsmakten 2014 men först sommaren 2018 togs första spadtaget på Norrbotniabanan, strax norr om Umeå. Det var sannerligen på tiden, men att det tagit så lång tid skapar stor frustration. Det är ingen hemlighet att tågen är det mest miljövänliga alternativet till resande. Norrbotniabanan skulle dessutom utveckla pendlingsmöjligheterna, och därmed hela arbetsmarknaden, längs norrlandskusten.

Därtill skulle Nottbotniabanan göra tågen till ett bra resealternativ när folk vill färdas längre sträckor. Särskilt sedan flygskatten infördes vilket framför allt drabbar befolkningen i norra Sverige, som förväntar sig att regeringen gör något åt saken. Samtidigt är det förväntningar som å andra sidan aldrig fanns på den tidigare moderatledda regeringen, som styrde landet mellan 2006 och 2014.

Den socialdemokratiska regeringen investerar 100 miljarder mer i infrastruktur än vad den borgerliga regeringen gjorde. Det är klart att Sveriges infrastruktur ligger efter, men det gör det också till en självklarhet att folk förväntar sig mer av denna regering än av den förra. Arbetet med Norrbotniabanan, exempelvis, stod ju helt stilla under åren 2006 till 2014.

Det är svårt att glömma Liberalernas kampanj från i våras, då de skrev i sociala medier att de ville att tåg till kontinenten skulle vara lika lättillgängligt som tåg till Piteå. Liberalerna hade alltså helt missat att Norrbotniabanan ännu inte fanns på plats, och att ta tåget till Piteå är omöjligt. Det är särskilt osmakligt med tanke på att Liberalerna satt med i den moderatledda regeringen under dess åtta år, och att tåg redan hade rullat längs norrlandskusten om det inte vore för dem.

Och visst mötte Liberalerna hån, men Socialdemokraterna är inte ett parti som likt Liberalerna kan förlöjligas eller viftas bort. Inget annat parti än Socialdemokraterna förväntas ens förstå vilka utmaningar som infrastrukturen i norra Sverige står inför, och det är därför våra förhoppningar varit höga sedan regeringsskiftet 2014.

Det är det som förpliktar, nu när S styrt landet i närmare fem år. Viss förståelse för att det går långsamt finns, men efter åtta år av moderatstyre suktade norra Sverige efter en socialdemokratisk regering och den måste öka tempot.

Utvecklingen är på väg åt rätt håll, men det måste ske snabbare. Annars är det lätt hänt att frustrationen övergår till missnöje, och att Sverige snart återigen har en borgerlig regering som inte gör ett jota för att underlätta den gröna omställningen varken för industrierna eller privatpersoner, och där norrländsk infrastruktur återigen underinvesteras i.