Tufft för de lokala sportaffärerna

De lokala sportbutikerna känner av konkurrensen från nätet. "Det är en tuff bransch" säger Johan Åhlund, butikschef på Sportringen i Piteå.

Johan Åhlund, butiksägare på Sportringen menar att de konkurrerar med personlig service och engagemang.

Johan Åhlund, butiksägare på Sportringen menar att de konkurrerar med personlig service och engagemang.

Foto: Maria Johansson

Piteå kommun2019-10-28 18:30

Sportringen är en kedja som finns över hela landet, men det som är unikt är att varje butik har sitt eget sortiment. Man har heller ingen webb-butik. 

– Det är tufft. Vi kan aldrig konkurrera med priset, utan det är med engagemang och service, säger Johan Åhlund, som menar att det kan handla om allt från att hjälpa kunden med att välja rätt längdskidor till att ta fram en specialutformad skosula eller hitta en bra vinterjacka. 

– Att kunden känner sig trygg, blir nöjd med sitt inköp och inte känner sig lurad, säger han.

Sportringen har i dag tre ben att stå på. Det är butiken på Backcity, men också yrkeskläder/profilkläder till företag och avtal med föreningarna i Piteå. Man levererar allt från träningskläder till matchtröjor och trycker kläderna själva.

Familjeföretaget Älvsby Sport och Fritid Sportringen, satsar också på en att erbjuda kunderna bra service. Man har en egen verkstad där man lagar cyklar och vallar och monterar skidor. Men känner absolut av konkurrensen från nätet.

– Det är tuffa tider, det är svårt att konkurrera med priset, säger Åsa Palm som är delägare tillsammans med sin syster. Deras föräldrar startade företaget redan 1984.

Hon menar att om man satsar på kunnig och kompetent personal, blir det också en högre lönekostnad.

– Jag undrar om alla förstår, man kan tänka att: "Vi vill bara tjäna pengar". Men jag vill ha ett jobb att gå till, säger Åsa Palm, som menar att om man vill ha de lokala butikerna kvar så måste man handla i dem. Annars finns de inte kvar den dagen man vill göra ett inköp och behöver servicen.

– Det är enkel matematik.

Peter Hansson, ägare av Team Sportia är inne på samma linje.

– Vi är utsatta, men det gäller egentligen all handel. Det är konkurrensen från nätet och kundlojaliteten, säger han till PT som nämner flera butiker som gått omkull i centrala Piteå på kort tid som Carinas Viltbutik och Hälsokostbutiken Life inne i Småstaden.

– Risken är att det bara blir fiken och frisörerna kvar i centrala stan och det skulle vara synd. Det är bara att se hur det ser ut inne i Småstaden, det är hål överallt.

Team Sportia är en av Sveriges ledande sportkedjor som fokuserar på utomhusträning som löpning, aktiv fritid, utomhusträning och cykling.  Man har inte någon webb-butik och Peter Hansson bedömer att konkurrensen skulle bli för hård.

PT har sökt butikschefen för Intersport i Piteå, men inte lyckats nå honom för en kommentar.

"Vi är utsatta, men det gäller egentligen all handel" säger Peter Hansson, ägare av Team Sportia i Piteå.
"Vi är utsatta, men det gäller egentligen all handel" säger Peter Hansson, ägare av Team Sportia i Piteå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!