Flygplansmodellen Boeing 737 Max 8 stoppades för drift i europeiskt luftrum på tisdagen sedan modellen varit inblandad i två flygkrascher på kort tid. Den senaste skedde på söndagen i Etiopien där nära 160 människor omkom.

Stoppet av Boeing-planen påverkar nu många resenärer då flera flygningar till och från Sverige ställs in eller försenas.

Först och främst ska man ha i bakhuvudet att man som resenär har rätt att bli ombokad eller få sina pengar tillbaka, säger Karolin Kühn.

Rätt till mat och dryck

Det gäller om flyget är inställt. Om det rör sig om en försening ser det däremot lite annorlunda ut – flyget måste vara försenat med minst fem timmar för att resenären ska ha rätt till ombokning eller återbetalning.

Efter två timmars väntetid har man rätt till service och assistans, där ingår bland annat rätt till mat och dryck av flygbolaget.

Om man inte får något kan man köpa mat och dryck själv och spara kvittot, men det är viktigt att hålla sig inom rimliga gränser när man handlar, säger Karolin Kühn.

Om man befinner sig på flygplatsen och det rör sig om en längre försening som sträcker sig över en natt har man rätt till en gratis hotellnatt.

Kontakta flygbolaget

Det är viktigt att ta kontakt med flygbolaget, särskilt om man ska flyga snart, för att kunna omboka eller bli återbetald, enligt Karolin Kühn.

Det man ofta glömmer är att försöka prata med flygbolaget och om man kommer överens om något är det bra att få det skriftligt. Det är jättebra att ha på pränt om de säger att man ska boka om själv till exempel.

TT: Hur stort konsumentproblem innebär Boeing-stoppet?

Det är svårt att säga hur stort, men många flyg drabbas och då blir det ett stort konsumentproblem. När det gäller flyg påverkar en händelse många personer och nu har vi en stor händelse.