Ai och moral för Piteå kammaropera

Kan en robot bli den perfekta partnern? Det undrar Piteå kammaropera i ”Kärleksmaskinen” med världspremiär på Acusticum på lördag.

Elisabeth Meyer, sopran, och Joa Helgesson, baryton, gör huvudrollerna i "Kärleksmaskinen".

Elisabeth Meyer, sopran, och Joa Helgesson, baryton, gör huvudrollerna i "Kärleksmaskinen".

Foto: Maria Johansson

Piteå kommun2019-10-07 15:50

Acusticums Black Box är ett litet under av teknik och kreativitet just nu. Scenografi, ljussättning och inte minst allt musikaliskt ska klaffa under en 90 minuter lång föreställning som innehåller hela 18 scener.

I ”Kärleksmaskinen”, med libretto (text) av Sigrid Herrault och musik av Johan Ullén, möter vi karriärskvinnan Manda som blir erbjuden en specialdesignad partner som går att programmera utifrån önskningar och behov. Drömmannen Ion, en robot, levereras och hon skriver under på att hans handlingar är på hennes ansvar.

– Operan har en mängd olika genrer. Det är komedi, relationsdrama, ett filosofiskt stycke science fiction, skräck och thriller. Det är mycket att ta in på en gång. Det känns lite som Hitchcock, säger Joa Helgesson, baryton, som gör rollen som Ion.

– Dialogen är lätt att hänga med i. Det är inga upprepningar i texten. Det händer extremt mycket och det är väldigt många miljöer, säger Elisabeth Meyer, sopran, som spelar Manda.

Sångarna tycker att ämnet känns angeläget i en tid av stark tilltro till teknik och individ. De utlovar en bra berättelse och en publikvänlig föreställning.

– Framför allt för ovana operaöron. Man behöver inte förbereda sig. Det är som att titta på en serie eller film, säger Elisabeth Meyer.

Regissören Mårten Forslund säger att "Kärleksmaskinen", som för övrigt syntolkas vid premiären, blir en show med extra allt.

– Min utmaning är att lyfta fram de teman operan behandlar, att få med publiken i fantasin om vad AI-teknik kan göra med oss. Sedan kan man titta framåt; vad kommer att hända om tio, tjugo år? Vad vi som konstnärer kan bidra med är att gestalta en ide om hur vid kommer att uppleva det.

– Upphovsmännen har haft idén om att göra en historia som är stor. Vi försöker berätta den med alla medel som står till buds. Jag tror att det kan vara den tekniskt mest avancerade produktion Piteå kammaropera har gjort.

Berättelsen berör en del moralfrågor, menar regissören.

– Det blir ett herrskap och tjänstefolk-förhållande. Det uppstår en maktstruktur. Den här operan handlar om hur man behandlar en människa som är skapad för att vara till för en, som är skapad för mina behov. 

– I den här berättelsen påverkas roboten av hur den blir behandlad. Det för den in i sitt eget beteende och det blir lite obehagligt, kan jag avslöja.

Lurige försäljaren Skarp (Conny Thimander), längst till vänster, säljer den perfekte mannen, en robot (Joa Helgesson) till Manda (Elisabeth Meyer).
Lurige försäljaren Skarp (Conny Thimander), längst till vänster, säljer den perfekte mannen, en robot (Joa Helgesson) till Manda (Elisabeth Meyer).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!