MĂ„nga kunder handlar matvaror online

Coop Norrbottens e-handel ökade med 36 procent under 2021 jÀmfört med 2020 och 231 procent jÀmfört med 2019. Anton Risén pÄ Coop online spÄr en fortsatt hög efterfrÄgan med ytterligare volymökningar i och med smittspridningen och nya restriktioner.

"Pandemin har gett oss fler kunder, men vi ser ocksÄ att fler och fler inser fördelarna med att handla online", sÀger Anton Risén, försÀljningschef för Coop online pÄ Coop Norrbotten.

"Pandemin har gett oss fler kunder, men vi ser ocksÄ att fler och fler inser fördelarna med att handla online", sÀger Anton Risén, försÀljningschef för Coop online pÄ Coop Norrbotten.

Foto: Pressbild

LuleÄ2022-01-19 13:26

Coops totala e-handel har vuxit med mer Àn 150 procent sedan pandemistarten. Idag erbjuder de hemleverans till 65 procent av de svenska hushÄllen och tillsammans med hÀmta-lösningen nÄs 83 procent.

– Vi har vuxit starkare Ă€n marknaden nu i 21 mĂ„nader i rad. De butiksdrivande föreningarna och Coop Sverige har tillsammans arbetat hĂ„rt för att utveckla kapaciteten för bĂ„de hĂ€mta lösningar och hemleverans. Vi har Ă€ven mött upp kunders efterfrĂ„gan vad gĂ€ller lokalt sortiment och butiksproducerad mat. Det hĂ€r Ă€r nĂ„got som vi nu kan erbjuda pĂ„ mĂ„nga hĂ„ll i Sverige, sĂ€ger Fredrik Uhrbom, försĂ€ljnings- och marknadsdirektör pĂ„ Coop Sverige.

Coop Norrbotten har i flera Är erbjudit den accelererande tjÀnsten i LuleÄ, PiteÄ och Boden. Under 2021 startades e-handel Àven i Kiruna och GÀllivare och till vÄren lanseras e-handel i Kalix. Stora Coop pÄ Storheden i LuleÄ Àr navet för Coop Norrbottens e-handelsverksamhet.

– Vi möter ett starkt intresse frĂ„n kunder och medlemmar att e-handla hos oss, sĂ€ger Coop Norrbottens vd Peter FjĂ€llborg och fortsĂ€tter:

– Vi skulle faktiskt kunna vĂ€xa snabbare, men vi vill inte göra det till varje pris. Det Ă€r viktigt att hĂ„lla högsta kvalitet i alla led för att behĂ„lla kundernas förtroende. Tack vare det fĂ„r vi dem att lĂ€gga nya order och vi attraherar samtidigt nya köpare.

Anton Risén, försÀljningschef för Coop online pÄ Coop Norrbotten, ser ljust pÄ framtiden och rÀknar med att öka volymerna med 22 procent under 2022 jÀmfört med 2021.

– Pandemin har gett oss fler kunder, men vi ser ocksĂ„ att fler och fler inser fördelarna med att handla online.  E-handlaren sparar en hel del viktig tid i vardagen. NĂ€r pandemin först drog i gĂ„ng var det mĂ„nga seniorer som började handla mat online. Nu ser vi att barnfamiljerna ökar, vilket Ă€r glĂ€djande eftersom det Ă€r en viktig kundgrupp för oss pĂ„ Coop och en grupp som vi vet vill ha digitala tjĂ€nster för fĂ„ vardagspusslet att gĂ„ ihop, sĂ€ger han och berĂ€ttar att de har försökt göra det enkelt att handla online.

– Vi har sett till att vĂ„ra kunder kan prenumerera pĂ„ varor, de kan scanna hemma de varor de vill handla och de kan numera Ă€ndra sin order nĂ€rmare inpĂ„ leverans ifall de vill lĂ€gga till eller ta bort nĂ„gon vara frĂ„n lagd order.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!