Ekonomi Kortbetalningarna i Sverige ökade med 23,5 procent 2015. Det visar World Payment Report 2017 som kartlägger betalningstrender över hela världen.

”En förklaring kan vara att allt fler använder telefonen för att surfa och handla online, och att populära tjänster i appar är uppbyggda kring just kortbetalningar. Samtidigt ser vi att värdet per korttransaktion hela tiden sjunker, det vill säga att svensken är villig att betala med kort även vid små köp”, säger Pascal Olin, betalnings- och e-handelsexpert på Capgemini Consulting, i ett pressmeddelande.

Antalet kontantlösa betalningar i Sverige ökade med 16,9 procent 2015 och uppgick till totalt 3 989 miljoner transaktioner. Förutom kortbetalningar kan det handla om mobila betalningar som Swish eller direktbetalning via banken.

Under 2015 gjordes 31,2 procent av världens alla korttransaktioner på internet. Den siffran förväntas öka till 45 procent år 2019.

World Payment Report 2017, ges ut av Campgemeni i samarbete med BNP Paribas. (TT)